Translated by Google
Christophe Aussenac

Exkluzív interjú Christophe Aussenac-al, a FESPA új elnökével

„A FESPA valóban egy család – és már nagyon hiányoznak családtagjaink!”

Új korszak kezdődik a FESPA életében idén októberben, amikor Christian Duyckaerts-et Christophe Aussenac váltja az elnöki pozícióban. E kifejezetten nehéz és kihívásokkal teli időszak közepette történő váltás apropóján nyílt alkalmunk beszélgetni a mindennapjai során az ATC Groupe-ot igazgató, a magánéletben elképesztően pozitív és nyitott, komplex gondolkodású FESPA elnökkel, aki számára személyesen is nagyon fontos a kreativitás és a fenntarthatóság – amely irányzatok talán túlzás nélkül a dekorációs iparág jövőjét jelenthetik.

FESPA.hu: - Gratulálok FESPA elnökké választásához! Bár hozzá kell tennem, nagyon nehéz időszak közepén veszi át ezt a pozíciót. Milyen érzésekkel vág bele a munkába?

Christophe Aussenac: - Michel Caza, a FESPA egyik alapítója hívott meg a francia szakmai szövetségbe, amelynek régóta elnöke vagyok, és nagyon büszke vagyok a mostani felkérésre – hiszen soha nem szerepelt az ambícióim között, hogy a FESPA elnöke lehessek. A világ minden pontjáról érkező nyomdai vállalkozó kollégáim így szólítottak meg: „Biztosak vagyunk benne, hogy képes vagy segíteni a munkánkat és támogatni bennünket, ezért szeretnénk, ha te lennél a FESPA következő elnöke!” A bizalmuk nagy erőt és önbizalmat ad, amelynek köszönhetően stresszmentesen, könnyedén és pozitívan állhatok e nagy kihívás elé.

FESPA.hu: - Christian Duyckaerts kiváló munkát végzett és végez a mai napig a FESPA elnökeként, még egy ilyen kivételesen nehéz időszakban is. Mit üzenne neki?

Christophe Aussenac: - Ahogy mondja, nagyon különleges időszakot élünk gazdasági, társadalmi, de személyes vonatkozásban is, hiszen a covid teljesen megváltoztatta az eddig megszokott életünket. Christian Duyckaerts pedig a lehető legjobb elnök, akit ebben a periódusban a FESPA vezetésére elképzelhettünk. Fontosnak tartom kiemelni, hogy ebben a rendkívül nehéz időben a FESPA tagjai, de különösen a FESPA vezetőségi tanácsa (board-ja) nagyon szorosan együttműködik – ennek az együttműködésnek köszönhetően vagyunk képesek erős szakmai szervezet maradni. A teljes vezetőség nagyon pozitív és támogató, emellett Christian különösen sokat segít – már jó ideje hetente rendszeresen beszélünk egymással, együtt gondolkodunk, ami egyáltalán nem esik nehezünkre, hiszen nagyon hasonló az életfelfogásunk, és attitűdünk.

FESPA.hu: - A pandémia nemcsak mindennapi életünket változtatta meg, de a cégek működésére és a teljes iparágra is nagy hatással volt. Kérem beszéljen ezirányú tapasztalatairól!

Christophe Aussenac: - Elsőként fontosnak tartom a covid iparágunkra gyakorolt hatásairól beszéljek: az általunk megszokott életmenetünkben mindig rengeteg megrendelésünk volt, amelyek nagyrészét rövid határidőre, vagy épp az utolsó pillanatban kellett legyártanunk – tehát nyugodtan kijelenthetjük: az életünk egy rohanás volt. Majd mindez egy csapásra megváltozott, hiszen leállt az élet, és eltűntek a megrendeléseink, melynek eredményeként a cégünk az elmúlt időszakban bevételeinek 30-80%-át veszítette el. És életünkben először nem volt feladatunk, nem volt határidőnk, ami szorított volna bennünket, és volt időnk egymásra, a kollégáinkra.

Igaz, csak videókonferenciákon, de elkezdtünk beszélgetni egymással. A munkatársaimmal közösen elemeztük a cégünk múltját, jelenét, jövőjét. A hibákat, amiket elkövettünk, és azokat a dolgokat, amiket jól csináltunk, majd levonva a tanulságokat, újra alkottuk cégünk stratégiáját, és filozófiáját. Azt gondolom a covid nélkül mindez beletelt volna 5 évbe, ellenben most mindössze három hónap alatt sikerült megvalósítanunk. Ez nagyon pozitív eredmény, hiszen új stratégiánk eredményeként már a cég bevételei is növekedni kezdtek.

FESPA.hu: - Kérem, ha nem titok, emeljen ki néhány dolgot, amin változtattak!

Christophe Aussenac: - Három kezdeményezést tartok fontosnak kiemelni:

A cégem, az ATC Groupe immár harminc éve működik, és ezidáig nem volt egy - a megrendeléstől a projekt lezárásáig - a teljes munkafolyamatot felölelő vállalatirányítási szoftverünk, amelyet most megvásároltunk és átláthatóvá teszi a működésünket. Ez óriási segítséget jelent számunkra.

Emellett megváltoztattuk a cég teljes megjelenését és kommunikációját, a kollégákkal folytatott brainstormingokon megalkotott kreatív tervek alapján.

Ezen kívül már 15 éve dolgoztunk fenntarthatósági projektünkön, ezidő alatt rengeteg nehézséggel szembesültünk, de most úgy döntöttünk: átalakítjuk fenntartható termékportfóliónkat és mostanra nagyon erős termékcsoportot sikerült felépítenünk ezen a területen.


FESPA.hu: - Kérem mutassa be egy kicsit jobban cégét, az ATC Groupe-ot!

Christophe Aussenac: - Amint mondtam, a céget 30 éve alapítottam. Kezdetben cégérek, betűk gyártását, festését végeztük. Az első termelő gépem egy betűkivágó gép volt. A kezdetekben mindössze hárman dolgoztunk a cégben, majd nagyjából húsz év múlva már 70-en. Időközben digitális szélesformátumú, illetve szitanyomó nyomdagépeket egyaránt vásároltam.

A piaci tendenciákat jól tükrözi, hogy tizenöt évvel ezelőtt Franciaországban 700 digitális nyomda és szitanyomó üzem működött – mára ez a szám 7000-re nőtt. Az iparág pedig folyamatosan változik, és szinte mindenki képes nyomtatni, utómunkát végezni. Tizenöt éve felismertük, hogy többnyire pvc alapanyagra nyomtatunk, oldószeres festékkel, mindezt nagyon rövid felhasználási időre – tehát fenntarthatósági szempontból nagyon rossz megközelítésből végeztük a termelésünket. És azóta rengeteget dolgoztunk e folyamatok megváltoztatásán.

Rájöttünk emellett arra is, hogy a nyomtatás csak egy kis szegmense a lehetséges szolgáltatási körnek. Éppen ezért kibővítettük szolgáltatásunkat kreatív tervezéssel, illetve az elkészült dekorációk helyszínen történő applikálásával is. Egyúttal felismertük: ha a kreatív elképzelések terén egyetértünk a megrendelővel, és minőségi terveket + termékeket biztosítunk számára, akkor többé nem az ár lesz a legfontosabb kérdés egy projektben. Emellett mostanra egyre inkább használunk olyan fenntartható anyagokat, mint a reboard, amely a hullámkarton egy bizonyos fajtája, rendkívül sokoldalú felhasználási lehetőségekkel, hiszen gyártható belőle akár kiállítási stand, dekoráció és megtestesíti cégünk két legfontosabb attitűdjét: a kreativitást és a fenntarthatóságot! A reboard felhasználásával már kifejezetten nagy tapasztalatunk van, mára pedig gyártói lettünk, sikerünket pedig jól mutatja, hogy a 2017-es FESPA Awards-on díjazták egy projektünket, melyet reboard anyagból készítettünk.

FESPA.hu: - Mit gondol, milyen hatással volt/van az elmúlt időszak a FESPA kiállításra és a kiállítási iparágra általában?

Christophe Aussenac: - Az elmúlt másfél év nagyon váratlan élethelyzet elé állított mindnyájunkat, és tavaly, illetve idén év elején sem volt elképzelésünk arról, milyen lehetőségeink lesznek. Viszont egyúttal azt is látom, hogy az elmúlt időszakban a megbetegedések száma nem növekszik drasztikus mértékben. Mi nemrégiben szerveztünk egy új rendezvényt, amelyre elképesztően nagy volt az érdeklődés ami egyértelműen jelzi: az embereknek óriási igénye van az egymással való találkozásra és beszélgetésre.

Persze megtanultuk, miként bonyolítsunk le videókonferenciákat, vagy webináriumokat és azt is megértem, hogy sokan kockázatosnak tartják az utazást. Mindezek mellett meggyőződésem, hogy az emberiségnek szüksége van a személyes találkozásra, ennek része a FESPA kiállítás, amelyet szerintem most a jövő első lépéseként indítunk újra!

FESPA.hu: - Ez az iparág pedig nem csupán vizualitásról szól. Legalább olyan fontos, hogy tapintsuk, szagoljuk, érezzük az újdonságokat.

Christophe Aussenac: - Abszolút egyetértek, kiegészítve azzal, hogy a FESPA tényleg egy család, és ha sokáig nem láthatod a családtagjaidat, akkor nagyon hiányoznak!

FESPA.hu: - Az online kiállítás tehát nem léphet a fizikai kiállítás helyébe?

Christophe Aussenac: - A fizikai kiállításra mindenképpen szükség van, azt nem helyettesítheti egy online rendezvény, bár hasznosan kiegészítheti azt. Például egy okos értékesítési stratégia részeként érdemes a fizikai kiállításon bemutatni egy új terméket, majd azt követően, online egyeztetés keretében tartani további bemutatót, egyeztetést, amely kiválóan alkalmas tartalmas beszélgetésekre, miközben mégsem vesz el túl sok időt egyik fél életéből sem.

FESPA.hu: - Az elmúlt évek kutatásai és előrejelzései szerint a DTG (direkt textil), az ipari, a művészeti nyomtatás, a csomagolás-gyártás, a lakberendezési dekoráció lehetnek a dekorációs iparág meghatározó trendjei. Egyetért ezzel, vagy ön szerint a covid időszaka megváltoztatta ezeket a trendeket is?

Christophe Aussenac: - Úgy gondolom, a covid helyzet a rendezvénydekorációs eszközök piacát változtatta meg leginkább. Az ipari nyomtatási szektor Franciaországban és Európában is várhatóan 10-20%-os arányban növekszik majd a következő két év folyamán. Erről mindenképpen fontos beszélnünk, hiszen a digitális és szitanyomást mindig grafikai iparágként emlegetjük, azonban ezek valójában ipari gyártási dekorációs folyamatok. A covid idején a cégem elvesztette a rendezvény, és kiskereskedelmi megrendeléseit, és a lakberendezési dekorációk mentettek meg bennünket. Azt gondolom, a covid mindannyiunkra más-más hatással volt.

FESPA.hu: - A FESPA rengeteg kiváló kezdeményezést indított útjára, köztük az innovatív dekorációs megoldásokat díjazó FESPA Awards-ot, a lakberendezési dekorációkat inspiráló Printeriors-t, a European Sign Expo-t, a Wrap Masters-t, amely a dekoratőrök világbajnoksága, a teljes textil nyomtatási munkafolyamatot bemutató Print Make Wear-t – amely egy mutat be, és a Sportswear Pro – az egyedi sportruházati termékek gyártási újításainak bemutatója. Miként látja e tematikus rendezvények jövőjét?

Christophe Aussenac: - Véleményem szerint mindezen kezdeményezések sikere és jövője mögött a technológia áll. Húsz évvel ezelőtt a sign gyártók, szitanyomók, betűgyártók invesztáltak digitális nyomtatásba. Tehát a különféle tradicionális sign gyártó területek képviselői egyszeriben egy piacra kerültek, és egymás versenytársaivá váltak, annak ellenére, hogy egymástól eltérő gyártási metódust követtek. Húsz évvel ezelőtt ezt a hirtelen jött versenyhelyzetet nehezen tudtuk kezelni, mert egyszeriben bárki beléphetett a másik területére.

Mára a piac sokkal letisztultabb, rendezettebb, mert végre minden cég a saját területén marad, pedig mára mindannyian ugyanazt a gyártási folyamatot és digitális nyomtatási és utómunka eszközöket alkalmazzuk, legyen szó sign gyártásról, fólia vagy épp textil nyomtatásról – viszont egyvalamiben egyezünk: mindannyiunk szenvedélye a digitális nyomtatás. A FESPA számára óriási lehetőség, hogy a különféle területek, mint az ipari, dekorációs, autódekorációs, textil, divat, sign iparágak képviselőit összegyűjtse, és bemutassa számukra a digitális nyomtatási technológia újdonságait, amelyek mindegyiküket érdeklik! A FESPA-n ugyanis mindenki meglátogathatja az általa ismert területeket, és egyúttal újakat is felfedezhet.

FESPA.hu: - Az idei FESPA tehát releváns tartalmat kínál minden ipari szegmens képviselői számára, és egyúttal új lehetőségek, gyártási technológiák felfedezését is kínálja azok számára, akik változtatni, bővíteni akarják jelenlegi tevékenységüket?

Christophe Aussenac: - Ez teljes mértékben így van.

FESPA.hu: - Több, mint másfél év elteltével nemrégiben tartották FESPA személyes vezetőségi találkozójukat Madridban. Milyen érzés volt újra találkozni?

Christophe Aussenac: - Fantasztikus élmény volt újra találkozni, és egyértelműen meggyőzött bennünket arról, hogy ugyanilyen fantasztikus érzés lesz Amszterdamban is találkozni egymással, amelytől egyáltalán nem kell félnünk, ha betartjuk a szükséges óvintézkedéseket!

Bévárdi Szilárd

Kapcsolatfelvétel