
Interjú Marácz Csaba MultiPress nagykövettel
Átláthatóbb, tudatosabb üzleti, vállalkozói attitűd elterjesztése
Marácz Csaba 1997-ben alapította meg a kezdetben nyomdai levilágító stúdióként működő Reactor Kft-t. Az idén 25 éve működő vállalkozás végigélte a nyomdai szektor digitalizációjának evolúciós állomásait és mára kis- és nagyformátumú digitális nyomtatási technológia alkalmazásával gyárt kiváló minőségű nyomdatermékeket, belsőépítészeti dekorációkat, információs rendszereket és reklámeszközöket. Vállalkozása legfőbb értékének a megbízhatóságot tekinti. Csaba a kiegyensúlyozott működés biztosítása érdekében 2017-ben vásárolta meg a nyomdaipar igényeire kialakított MultiPress vállalatirányítási szoftvert, melynek nemrégiben hazánk nagykövete lett. Ennek hátteréről beszélgettünk.
Nagymúltú cég – hosszú út a megoldásig
A Reactor Kft. Budapest szívében, a 13. kerületben működő digitális nyomda. 25 éves működésük során mindig tudatosan ügyeltek a minél kisebb környezeti terhelésre. Olyan technológiákat alkalmaznak, amelyek legkevésbé károsítják környezetünket. E tudatosság jellemzi Marácz Csabát cégének építésében is: - Kezdetben nyomdai levilágítással foglalkoztunk és már akkor problémát jelentett a nagy számú megrendelés kiszolgálása – engem már az elejétől foglalkoztatott a kérdés, hogy kezdjünk el valamilyen termelés irányítási, vagy legalább kalkulációs szoftvert alkalmazni, hiszen egyértelmű volt, hogy az excel nem jelent megoldást ezekre a feladatokra. Először Filemaker program segítségével magam próbáltam meg elkészíteni ezt a szoftvert, de hamar rá kellett jönnöm: nem vagyok programozó és ez nem a járható út.
A szoftver megalkotásában alapvetően a perfekcionista hozzáállása sarkallta, és hamar be kellett látnia: olyan szoftver, amely minden elvárásának megfelel és minden elvárt funkciót ellát – nos olyan szoftver nem létezik. „Megpróbáltam ugyanezt egy programozóval megvalósítani: készült is egy 400 oldalas dokumentáció, de végül működő szoftver ebből sem lett…”

Közben a nyomdai filmlevilágítást a CTP (közvetlen nyomólemez készítés) a legnagyobb piacot jelentő ofszet nyomdákból kiszorította. Ezért a 2000-es évek elején átálltak a kis- és nagyformátumú digitális nyomtatásra. Ez egyben a haszonkulcs számottevő csökkenésével is járt, ami tovább fokozta a pontos kalkuláció szükségességét.
Az évek során a Reactornál több külföldi rendszert is kipróbáltak, de ezek legtöbbje azért bizonyult alkalmatlannak, mert egyszerűen nem jól kezelte a magyar ékezetes karaktereket. De Csaba szerint nagyobb problémát jelentett, hogy a legtöbb nyomdai szoftver olyan hagyományos nyomdai eljárásokra lett kifejlesztve, mint az ofszet, flexo, szita. Ha nagyformátumú vagy íves digitális nyomtatásra szeretnénk használni, akkor csak erős kompromisszumok árán tehetjük ezt meg, hisz például nem számolnak a tekercses alapanyag befűzésénél, illetve tekercsváltáskor keletkező eselékkel, a nyomtatók többféle üzemmódjainak eltérő festékszükségletével és gyártási idejével. Számos cég jelenleg tapasztalati értékeken alapuló átlag négyzetméterárakkal számol. Ennek veszélyét Csaba egy kisarkított példával érzékeltette: „Elég belegondolni, hogy egy 10m hosszú 10cm széles termék is ugyanúgy 1 négyzetméter, mint egy méterszer méteres darab. Előbbi alapanyagszükséglete, nyomtatási és feldolgozási ideje viszont aránytalanul magasabb. Az átlag négyzetméterár számítással az ilyen megrendelések teljesítése garantáltan ráfizetéses lesz.”
Aztán hosszas keresgélés következett, mígnem: - Néhány éve egy Fespa kiállításon találtam meg a Dataline céget, amelynek egyik legfontosabb terméke a nyomda-, sign- és reklámipari gyártók igényeit is kiszolgáló MultiPress szoftver. Kértem a cégtől egy időpontot a szoftver bemutatására, és örömmel tapasztaltam: ez az első olyan szoftvermegoldás, amely 90%-os arányban egyezik az én gondolkodásmódommal.

Egyidős cégek – hasonló tapasztalattal
Érdekes egybeesés, hogy a Dataline Solutions-t a Reactor Kft. indításával egyidőben alapította meg Dirk Deroo, akinek a nyomdai kihívások megoldására – egy könnyen használható, elérhető árú és a legjobb megoldást kínáló ERP (Enterprise Resource Planning) vállalatirányítási információs rendszer szoftver megalkotása volt a célja, amely támogatja a gazdaságosan működő, profitot termelő vállalkozások építését, működését. Mindezekről Marácz Csaba így vélekedik: - Kapcsolattartás – Árajánlat – abból Gyártás – Utókalkuláció – Vezetői információk – ezeket a funkciókat mind-mind tartalmazza a MultiPress szoftver. A felépítése teljesen logikus, és úgy éreztem: ezt a szoftvert csak használnom kell, mert nincs szükség betanításra, ugyanis bármit kérdeztem, arra a megfelelő választ kaptam. Bevezetése is gyors. Egyedül az ára bizonytalaníthatja el az embert, de a sok automatizmus révén a mi példánk a bizonyítéka annak, hogy ez is gyorsan megtérül. A MultiPress moduláris rendszerű: egy mélyreható beszélgetés keretében felmérik a cég működését, méretét, munkafolyamatait, gyártási igényeit, majd az összesített eredmény alapján ajánlják az adott felhasználó számára leginkább megfelelő modulokat tartalmazó megoldást. A MultiPress csomagára attól is függ, hogy a szoftvert ugyanazon munkafolyamatot ellátó kollégák közül egy időben hányan használják. Számomra az első beszélgetésekből kiderült, milyen óriási tapasztalattal és remek gondolkodásmóddal rendelkezik a Dataline cég ezen a területen.

Hatékonyabb, átláthatóbb működés
- Hogy milyen mértékben segíti a szoftver működésünk hatékonyabbá tételét, azt talán a leginkább szemlélteti, hogy a tavalyi év folyamán egyetlen kollégám négyezernél is több ajánlatot készített el, amelyek egyenként akár húsz különféle tételt is tartalmazhatnak, és mindezek mellett 3300 megrendelés gyártásba adását is megoldotta. Mindehhez a szoftver nélkül legalább három-négy munkatársra is szükségem lett volna. Emellett a MultiPress használata gyártási következetességet és a gyártás során keletkező kevesebb selejtet is eredményezett – mondja Csaba.
A klasszikus kérdés…
A legtöbbet használt „Miért éri meg?” kérdésre a válaszok: Növeli a hatékonyságot, illetve segít optimalizálni a kollégáink munkáját. További előny: nagyon sok olyan árajánlattal találkozom a versenytársaim részéről, amely mögött nem értem a számítást. Kiindulnak ugyanis egy általános alapanyag és festék költségből, de nem vetítik ki az adott projekt valós anyag igényeire. Legtöbbször azt sem veszik figyelembe, hogy a festék és alapanyag ára mindössze töredéke a teljes költségszerkezetnek, amelyből nagyobb hányadot jelent a gép amortizációja, az infrastruktúra fenntartása, a munkatársak bére és járulékai, a szoftverkövetések tételei, hogy csak néhányat említsünk.
A MultiPress valós képet ad a vállalkozás eredményességéről. Segít tudatos szintre emelni a működést és minden egyes munka elvégzésénél pontosan kimutatja, mekkora haszon keletkezett.
A kapacitások hatékonyabb kihasználása
- Az igényeim és elképzeléseim megvoltak a vállalkozásom feladatait illetően, de nem tudtam pontosan átlátni a teljes folyamatot és annak költségeit – mondja el Csaba. Ekkor döntöttem úgy 2017-ben, hogy elkezdem használni a MultiPress szoftvert. Az indulásnál megvettem a nagyformátumú és a digitális íves modulokat, melyek az általunk használt ár és költségkalkulációs megoldásokat tartalmazták, illetve számos további funkciót, mint az ügyfélkapcsolattartó, utókalkulációs, és vezetői információs modulok – a szoftver alap csomagjában is megkaptunk. Viszont a kezdetektől látszott, hogy ezeknél a kimutatásoknál többet szeretnék tudni. Ezért utólag megvásároltam egy Riport generátor nevű modult, amelyet nevezhetünk adatbányásznak is, hiszen minden egyes adatbázis mezőhöz hozzáfér és felhasználóként testre szabott riportokat készíthetek vele, ezáltal minden részleg teljesítményéről pontos, átfogó, egyedi képet alakíthatok ki, egy adott termék gyártási idejéről, munkaigényéről, hozzáadott értékéről. Ennek köszönhetően képes vagyok optimalizálni azáltal, hogy a kollégáim számára gyakorlatban be tudom mutatni: minél gazdaságosabban használjuk fel az erőforrásainkat: az időnket, az alapanyagainkat, a kellékanyagokat, illetve vigyázunk a gépeinkre és karbantartjuk azokat – tehát a minőség megőrzése mellett minél kevesebbet költünk, és a selejt termelést minél alacsonyabb szintre szorítjuk vissza, akkor képesek vagyunk nagyobb profitot termelni, amelyből prémiumot tudok fizetni a munkatársaimnak. Mindemellett ez a folyamat összességében támogatja az önállóbb, tudatosabb munkavégzésünket, tulajdonosi szemléletünk erősödését. És csapatként még inkább egy irányba toljuk majd a cég szekerét.

Kétféle, a partner igényeire szabott előfizetési konstrukció
- Lassan öt éve használjuk a szoftvert – és elégedettek vagyunk vele. Alapvetően kétféleképpen lehet üzemeltetni:
1. egy hosszabb előfizetést vállalva, nagyobb havi bérleti díjjal. Ebben a konstrukcióban, az induláskor nem keletkezik nagyobb teher, viszont számolni kell a havi előfizetés magasabb költségével.
2. A másik konstrukció keretében megvásároljuk a szoftvert, és éves követési díjat fizetünk, amely tartalmazza az összes frissítést, illetve az ügyféltámogatás szolgáltatását. Jól szervezett a kommunikáció, előfizetőként folyamatosan jelezhetem a szoftverrel kapcsolatos észrevételeimet, ötleteimet, amelyeket örömmel fogadnak, a szoftvert pedig ezek felhasználásával folyamatosan fejlesztik.
2017 óta használod a MultiPress-t. Volt olyan költségtétel, vagy munkafolyamat, amelyekkel kapcsolatban új felismerést hozott számodra a szoftver használata?
- A kizárólag excel táblázatok használata már kezdett olyan káoszt eredményezni számunkra, hogy az jelentett volna fájdalmas felismerést, ha nem kezdjük el használni a MultiPress-t. A kis példányszámok gyártásánál magam is gyakran rácsodálkozom, mennyire drága egyetlen darab előállítási költsége, hiszen arra az egyetlen darabra rakódik rá minden szükséges műveleti költség. Mi egy pici nyomda vagyunk, de nálunk is minden egyes terméknek végig kell mennie a teljes folyamaton a megrendeléstől a munkalapon, a gyártáson és utómunkán át a számlázásig és a könyvelésig. Ha közelebbről szemügyre vesszük a költségeinket, akkor egy termék árából nagyjából ezer forintba kerül pusztán a számla kiállítása.

Marácz Csaba a MultiPress magyarországi nagykövete – cél: a tudatos üzleti gondolkodás elterjesztése
Európában jelenleg több, mint 1000 nyomda körülbelül 10.000 alkalmazottja használja ezt a szoftvert.
Hazánkban még nem sok vállalkozás használja a MultiPress szoftvert – amelyek közül a legrégebbi a Reactor. Az előfizetői kapcsolatot azonban most magasabb szintre emelték a felek, hiszen a Dataline felkérte Marácz Csabát: legyen a termék hazai nagykövete: - Nemrég megkerestek azzal, hogy lennék-e Magyarországon a MultiPress nagykövete, és ilyenkor az emberben felmerül a kérdés: a versenytársaim miért osztanák meg velem a gyártási, pénzügyi és egyéb kihívásaikat? Fontos azonban kiemelni, hogy e nagyköveti és tanácsadói pozíciómban hirdethetem a MultiPress előnyeit, viszont értékesítés esetén az ügyfelet a Dataline közvetlenül fogja kiszolgálni, tehát én nem férek hozzá semmilyen adatbázishoz, illetve felmérési adatokhoz, tehát semmilyen fenyegetést nem jelentek a versenytársaim számára.
Versenytársi párbeszéd a magyar vállalkozások nemzetközi versenyképessége érdekében
A magyarországi kis nyomdaipari cégeknél általában két funkció keveredik: a tulajdonos és az ügyvezető. A tulajdonosnak álmai és víziói vannak a cég jövőjéről. Az ügyvezető legfontosabb feladata pedig, a tulajdonos által megálmodott terveket a valóságba profitábilisan átültetni úgy, hogy az eredmények biztosítsák a továbbfejlődést és inspirációt adjanak a munkatársaknak és a tulajdonosnak. Magyarországon az álmodozó, tervező szerepet összemossák a racionális, ügyvezetői feladatokkal, sőt a cégtulajdonos-ügyvezető sok esetben még értékesítő is, s van ahol még a gép mögé rendszeresen beállva termelő munkát is végez. Mindezt napi átlag 10-12 órában teszi. Ha ezekre a pozíciókra külön munkavállalókat venne fel, és őszintén kiszámolná a valós költségeit, akkor láthatná, hogy saját magának az e pozíciókhoz szükséges bér töredékét sem fizeti meg. S majd csak évek múltán –mikor szeretne már leadni a feladataiból – szembesül azzal, hogy árképzése nem tartalmaz forrást ahhoz, hogy önmaga tehermentesítésére új munkatársakat vehessen fel.
Tekintve a jelenlegi költségeket, iparágunkra is ráférne egy komoly bérfejlesztés – mondja Marácz Csaba - amely kizárólag akkor működik – ha azt előre beépítjük az általunk gyártott termékek árába. Jó volna, ha versenytársaink is pontosan látnák a költségeiket és valós információk alapján hozhatnák meg döntéseket. Ennek elterjesztését nagyon szívesen vállalja az ember, mert minél több ilyen gondolkodás honosodik meg a vállalkozásokban, annál eredményesebb lesz a hazai iparág működése is, ami akár a nemzetközi piacon is versenyképessebbé tehet bennünket.
Nem csupán a MultiPress, hanem egy gondolkodásmód meghonosítása a célom.
- Amikor régen a Filemaker adatbázis kezelő szoftverről azt gondoltam, képes leszek megalkotni a számomra szükséges vállalatirányítási szoftvert, akkor annak mérhetetlenül nagy haszna volt az életemben, mert megtanultam megfogalmazni a megoldandó problémákat, és azt, hogy annak megoldásához milyen adatokat kell begyűjtenem. Ráadásul az élet sok területén hasznos ez a fajta gondolkodásmód, amit egy relációs adatbázis igényel. Megtanultam például, hogy egy féle adatot csak egy helyen tárolunk, hiszen ha az az adat megváltozik, akkor csak egy helyen kell módosítani. Ha a partnerek címét vagy akár a papír árát külön tárolom a webshop, a kalkulációs program, a beszerzés stb. számára, akkor ezek előbb-utóbb a folymatos változások következtében már nem lesznek szinkronban, ami a káosz és a következetlenség forrása. Ezt hívják redundanciának.
Megesik, hogy konkurens nyomdák árajánlatával kell megmérkőzzünk. Nem egyszer találkozom olyanokkal, melyeknél egyszerűen „nem jön ki a matek”. Olyan árképzéssel vannak jelen a piacon, mely hosszútávon nem csak biztos kudarcot jelent, de a teljes iparág számára is kártékony. Ezért is volt számomra vonzó a MultiPress nagykövetévé válni, mert e tevékenység által sikerülhet egyfajta „matematikai” kultúrát minél nagyobb körben megismertetni a versenytársainkkal, melynek segítségével reálisabban láthatják költségeiket, ami végső soron a teljes iparág számára előnyt jelent. Éppen ezért/ebből az indíttatásból nagyon szívesen segítek abban, hogy több cég is bevezesse a MultiPress-t, vagy legalább egy beszélgetés szintjén egyeztessünk róla, még ha nem is fogja megvenni – mindezt annak érdekében, hogy lássa cégének valós költségeit – hogy mennyivel több ismeretlent tartalmaz egy kész nyomdatermék ára, mint csupán a festék és az alapanyag költségét és ezáltal indítsunk el egy tudatos gondolkodást.